MARKETING SESORYCZNY
A AROMAMARKETING

 

Inicjatorzy koncepcji marketingu sensorycznego twierdzą, że o  postrzeganiu produktów i usług przez klientów decyduje pięć zmysłów – wzrok, słuch, dotyk, węch i smak.  Zmysły te umożliwiają człowiekowi przetrwanie i przystosowanie do środowiska. Mimo świadomości jak ogromny wpływ mają zmysły na nasze życie, jeszcze niedawno ich wartość w marketingu była ignorowana. Do tej pory, wykorzystywano jedynie wzrok i słuch, czyli tak zwany marketing 2D. Jednak ze względu na uodpornienie się odbiorców na tego typy reklamy, firmy coraz częściej wykorzystują marketing 5D oddziałujący na wszystkie zmysły człowieka, którego stosowanie odgrywa kluczową rolę w postrzeganiu firmy, marki czy produktu. Jest sposobem na wyrażenie wartości i tożsamości firmy, zwiększa świadomość marki i tworzy jej wizerunek. Marketing odwołujący się do czynników zmysłowych jest skuteczniejszy, a tym samym przyczynia się do budowania przewagi konkurencyjnej. Koncepcja marketingu zapachowego jest częścią marketingu sensorycznego. Opiera się ona na doznaniach węchowych. Uważa się, że węch jest najbardziej bezpośrednim zmysłem, tzn. sygnał w postaci zapachu kierowany do mózgu w niezmienionej postaci, nie ulega transformacjom ani zniekształceniom. Liczne badania udowodniły, że bodźce zapachowe nie tylko poprawiają samopoczucie czy pamięć, ale również oddziałują na zachowanie i podejmowanie decyzji.

PAMIĘĆ WĘCHOWA

Ważną rolę w mechanizmie kodowania zapachów odgrywa tzw. pamięć węchowa, która towarzyszy człowiekowi i rozwija się przez całe życie. Dzięki niej wychwycony aromat jest szybko rozpoznawany na podstawie wspomnień i przeżytych emocji. Jako przykład można podać aromat ciastek cynamonowych czy pierników, który natychmiast kojarzy nam się ze Świętami Bożego Narodzenia. Pamięć węchowa człowieka jest bardzo trwała i rzadko ulega zniekształceniom. Człowiek potrafi zapamiętać ponad 10 000 zapachów. Należy jednak pamiętać, że każda osoba postrzega dany zapach inaczej. Wpływ na rejestrację zapachów mają między innymi takie czynniki jak: wiek, płeć, rasa ludzka. Według badań 80% mężczyzn i 90% kobiet wiąże napotkane zapachy z konkretnymi przeżyciami i doświadczeniami z przeszłości.

WĘCH JAKO ZMYSŁ SKOJARZENIOWY

Zmysł węchu zlicza się do grupy zmysłów skojarzeniowych, ponieważ za jego pomocą można wpływać na połączenia nerwowe odpowiedzialne za zachowanie skojarzeniowe. Dlatego też, reakcje na zapachy powiązane są z wydarzeniami bądź sytuacjami zarejestrowanymi w naszej pamięci razem z zapachem. Mamy tutaj do czynienia z tzw. efektem Prousta czyli kojarzeniu zapachów z przeżyciami. Dzięki powiązaniu układu węchowego z emocjonalnym centrum mózgowym, czyli układem limbicznym, zapach silnie i szybko zmienia stan emocjonalny człowieka i wywołuje silne skojarzenia zapachów z konkretnym wydarzeniem z przeszłości – przeżyciem. Zjawisko to wykorzystuje się w marketingu, wykorzystując bodźce zapachowe do wywołania pożądanych zachować klienta.

MARKETING ZAPACHOWY

Głównym zadaniem aromamarketingu jest stworzenie przyjemnej atmosfery w miejscu zakupu lub w innych miejscach obsługi klienta np. restauracji, biurze podróży. W tych miejscach zapach staje się narzędziem marketingowym wykorzystującym komunikaty budujące wizerunek firmy. Ściśle dobrana kompozycja zapachowa sprawia, że klienci chętniej i dłużej przebywają w miejscach, gdzie ładnie pachnie. Odpowiedni aromat sprawa również, że klient identyfikuje firmę jako ekskluzywniejszą i bardziej zaufaną. Niektóre zapachy mogą na przykład podkreślić charakter danego miejsca, np. zapach świeżo mielonej kawy wyczuwany z dużej odległości zachęca nas do wejścia do kawiarni lub też neutralizować nieprzyjemne, specyficzne zapachy, często spotykane w kabinetach lekarskich czy klubach fitness.

DWA RODZAJE AROMAMARKETINGU

Marketing zapachowy może być skierowany zarówno do klientów przedsiębiorstwa - marketing zewnętrzny, ja również do pracowników firmy czyli tzw. marketing wewnętrzny. Celem aromamarketingu zewnętrznego jest wywołanie określonych zachowań wśród klientów. Efekt ten można uzyskać na przykład poprzez budowanie wizerunku i logo zapachowego firmy/marki, podkreślenie zapachem ważnej – charakterystycznej cechy danego produkt, wzmocnienie naturalnego zapachu produktów. Marketing zapachowy wewnętrzny stosowany jest w celu oddziaływania zapachem na pracowników i inne osoby przebywające w firmie. Podstawowym celem takich działań jest zwiększanie koncentracji pracowników oraz eliminacja zmęczenia. Badania naukowe potwierdzają, ze pracownicy pomieszczeń biurowych, czy uczestnicy konferencji, wykładów mają lepszy nastrój i samopoczucie w aromatyzowanych pomieszczeniach.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O TECHNOLOGI ZAPACHU, KTÓRĄ STOSUJEMY!

 

DOWIEDZ SIĘ...

KONTAKT

Użyj formularza kontaktowego lub napisz do nas bezpośrednio. Prześlemy Ci ofertę lub odpowiemy na pytania.

 

HSM Aroma Air

42-625 Pyrzowice
Woj. Śląskie

Telefon:

+48 694 942 795
+48 694 941 900

E-mail:

office@hsmaromaair.pl
 

FORMULARZ KONTAKTOWY

Prawa autorskie © 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zaprojektowane przez Divine Design.